-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41953)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16921)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28766 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

با توجه به سخن علي(ع): ( كلمه حق يراد بها الباطل )، با چه معيارهايي مي توان به بطلان چيزي پي برد؟
بي گمال پس از آنكه حيله گيري و تزوير عمر و عاص و ابوموسي اشعري در مسئله حكميت روشن گشت، خوارج بر سر علي(ع) ريختند كه اي علي حكم تنها از آن خداست اين دو حكم. ولي آنچه كه روشن است اين است كه آنان مي خواستند حكومت اميرالمؤمنين را به جهت تن دادن به حكميت از رسميت بياندازند به اين بهانه كه حاكم بايد از همه جهات مورد تصديق خداوندي باشد. اما علي(ع) در پاسخ آنان با طريقه الزام منطقي و امتناعي فرمود: مقصود شما خوارج عمل به معناي حقيقي اين آيه نيست بلكه منظورتان اين است كه چون من با قبول حكميت از فرمان الهي منحرف شده ام پس شايسته رياست نيستم و حال آنكه براي جامعه رياستي لازم است، {V(خطبه 40)V}. اما آنچه كه مي توان در تحليل اين پديده گفت، نكات ذيل است، كه اشاره مي كنيم: 1- ترديدي نيست در اينكه حق ستيزي گاهي به شكل جاهلانه انجام مي گيرد و گاهي به نوع تزويرگرانه. پديده فوق را كه در عصر علي(ع) رخ داد، مي توان از نوع حق ستيزي جاهلانه برشمرد. به لحاظ اينكه مردم واقعاً مي دانستند كه علي(ع) كسي نيست كه از اسلام منحرف شود، ولي با توجه بر حماقت و جهالتي كه بر آنها مستولي شده بود خواستند از اين كلمه حق باطلي را اراده بكنند. 2- اما با چه معيارهايي مي توان ظهور اين گونه پديده ها را شناخت و آنها را بازشناسي كرد؟ در پاسخ بايد بگوييم كه اولاً: هر پديده اي كه در مقابل عقل و شرع قرار بگيرد باطل خواهد بود. گرچه آن باطل در ظاهر حق نما باشد. توضيح اينكه خداوند براي انسان دو حجت جعل كرده يكي عقل و ديگري شرع. و محال است كه اين دو حجت با هم تنافي و تعارضي داشته باشند. بنابراين بايستي افعال انساني به تأييد اين دو قوه برسند تا حجيت پيدا بكنند. پس يكي از معيارهاي بازشناسي بطلان اين گونه حوادث را مي توان در مقابل قرار گرفتن آنها در مقابل عقل و شرع هر دو دانست. ثانياً: چنانكه در كتب علوم اسلامي آمده، براي حسن فعل دو شرط اساسي را لازم دانسته اند. يكي نيت پاكِ كننده كار و ديگري خوب بودن ذات كار با قطع از فاعل. بر اساس اين مطلب مي توان گفت هر پديده اي كه فاقد يكي از شرطين باشد از اتصاف به حسن باز خواهد ماند. لذا اگر انگيزه انجام دهندگان كاري آلوده گشت، مي توان با اين نشانه آن را باطل دانست. يعني اگر تشخيص داده شد كه انگيزه اصلي صحنه پردازان و دست اندركاران عواملي جز استكبار، تعصب، جاه طلبي و دنيا پرستي و مانند آن چيز ديگري نمي باشد، راه تشخيص بطلان هموار مي شود و حداقل آن است كه اعتمادپذير مي شود. گرچه كلماتشان در قالب الفاظ حق، صورت گرفته شده باشد. ثالثاً: معيار سنجش ديگري را كه مي شود بدان اشاره كرد اين است كه اصل بقاء اسلام و حاكميت آن مي تواند معيار بطلان حق نما شناخته شود. توضيح اينكه آنچه كه مطابق با مصالح اسلام و امت اسلامي انجام بگيرد درست و حق است. بر خلاف عكس يعني اگر پديده اي به نوبه خود خلاف مصالح اسلامي شناخته شود باطل خواهد بود. گرچه ظاهري حق به خود بگيرد. چنان كه در تاريخ مي خوانيم، قيام زيد بن علي هيچ موقع نتوانست رضايت پدر بزرگوار را به خود جلب بكند و حال آن كه خود في نفسه براي خاطر خدا انجام مي گرفت، {V(جعفري، محمدتقي، تفسير نهج البلاغه، ج 9، ص 216)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.